Revalidatie

Na een operatie of na een lange ziekteperiode bent u niet zomaar hersteld. Revalidatie is dan noodzakelijk om weer op kracht te komen. Ook kan een operatie of ziekte betekenen dat u uw lichaam en uw grenzen opnieuw moet leren kennen. Wij hebben hiervoor verschillende revalidatieprogramma's.

Voor wie is revalidatie?
Revalidatie gebeurt standaard na een operatie, zoals een gecompliceerde botbreuk, hernia, nieuwe heup, nieuwe knie. Ook bij kleinere ingrepen zoals een meniscusoperatie kunt u baat hebben bij onze begeleiding.

Wat houdt revalidatie in?
Na een operatie wordt u doorverwezen naar de fysiotherapeut. Wij bespreken uw situatie en doen lichamelijk onderzoek. Voor de meeste revalidaties zijn standaard programma's. Die volgen wij in grote lijnen, maar uiteraard houden wij altijd rekening met de individuele situatie van iedere patiënt.

Na de intake maken we een behandelplan. U traint daarin spieren of delen van uw lichaam die moeten herstellen. Wat u precies oefent, hangt af van uw aandoening. Na een knie-operatie zal het vooral gaan om beweeglijkheid, na sommige andere operaties vooral om conditie-opbouw. Door de behandeling en oefeningen thuis wordt u weer soepeler, fitter en sterker.

Het uiteindelijke doel is voor iedereen en elke aandoening verschillend. Van een botbreuk of licht hartinfarct kan uw lichaam volledig herstellen. Maar het kan ook zo zijn dat u moet leren omgaan met de 'nieuwe toestand' van uw lichaam en dat u ontdekt wat u nog kunt. Dat is meestal meer dan u denkt en durft!

De begeleiding bij revalidatie is persoonlijk en toegespitst op uw situatie. Soms doet u oefeningen in tweetallen of kleine groepen, samen met patiënten die vergelijkbare klachten hebben.