Fibromyalgie

Patiënten met fibromyalgie ervaren pijn zonder dat hiervoor een duidelijke oorzaak te vinden is. De pijn in spieren en gewrichten kan overal in het lichaam voelbaar zijn. De pijn gaat vaak gepaard met slaapproblemen, depressieve gevoelens, vermoeidheid en/of hoofdpijn. Er is nog veel onbekend over het ontstaan van fibromyalgie. Wel is duidelijk dat beweging en training kan helpen om de pijnklachten door fibromyalgie te verminderen.

Voor wie is de behandeling?
Als u de diagnose fibromyalgie krijgt via de reumatoloog of de huisarts komt u in aanmerking voor de behandeling.

Wat houdt de behandeling van fibromyalgie in?
Eerst bespreken we de aard en ernst van uw klachten. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek. Tenslotte stellen we een oefenprogramma c.q. behandelplan samen.
Dit behandelplan kan bestaan uit gerichte training en ontspanningsoefeningen. U werkt in uw eigen tempo en op uw eigen niveau aan uw conditie, kracht, beweeglijkheid en coördinatie. U krijgt ook oefeningen mee om thuis te doen.

Door deze vorm van therapie probeert u uw klachten te verminderen. Fibromyalgie verdwijnt echter nooit helemaal. Het is dan ook belangrijk dat u tijdens de therapie leert om te gaan met de pijn, uw grenzen verkent en de klachten leert accepteren.

U oefent twee keer per week en volgt het programma dat u samen met de fysiotherapeut heeft samengesteld. U krijgt ook informatie over hoe om te gaan met uw beperkingen.